Mihai Ban, Iacob Buhai și copiloții lor Cătălin Ștefan Ion, respectiv Tudor Turdean au încheiat astăzi Raliul Dakar, cel mai important concurs de Rally Raid din lume și cea mai tare competiție mondială de la începutul fiecărui an.
Mihai Ban și Ștefan Ion au terminat pe locul 54 la general și Buhai cu Turdean au fost pe 58 din 72 de echipaje auto, câte au trecut linia de sosire, după ce la start au fost 89.
Ei sunt primii români care au participat vreodată și, iată, care au și reușit să termine această întrecere.
Visul năsăudeanului Mihai Ban, cel care i-a atras pe toți ceilalți în mirajul Dakar-ului, s-a împlinit.
Raliul a fost câștigat de quatarezul Nasser Al- Attiah de la Toyota Gazoo racing, urmat de francezul Sebastian Loeb de la Bahrain Raid
Extreme și sauditul Yazeed Al Radji de la Overdrive Toyota.
Cu peste 400 de vehicule înscrise și 8.375 km de parcurs, cu cei mai importanți piloți din lume la start și cu 6 șase concurenți români (Patru, ai noștri, debutanți la categoria auto, unul este deja în categoria legendelor la moto, iar unul este copilot pe un camion de asistență rapidă), raliul din acest an a continuat legenda fascinantă a Dakar-ului.
Raliul Dakar este o competiție automobilistică și de motociclism off-road de tip rally raid organizată de Amaury Sport Organization (ASO). Majoritatea curselor începând cu ediția de debut s-au desfășurat pe traseul Paris – Franța, Dakar – Senegal dar din cauza amenințărilor teroriste din Mauritania din 2008, raliul s-a mutat în începând cu ediția din 2009, iar începând cu ediția din 2020 s-a mutat în Arabia Saudită.
În 2009, România urma sa fie reprezentată la Raliul Dakar de un echipaj la clasa auto, Team Dakar Romania, format din Gabriel Nicolae si Liviu Stan, si de patru piloti la clasa moto, Emanuel Gyenes, Marcel Butuza, Romeo Duicu si Alexandru Garbacea. Dar ediția din acel an a fost anulată din cauza atentatelor teroriste și s-a disputant doar un concurs European de consolare, care a trecut și prin România.
În 1982, ARO a participat la raliuri prin intermediul firmei ARO France condusă de pilotul de curse Sarazel. Acesta a modificat total un 242 galben, pe care a montat un motor V8 „Baracuda Kozvorthw”, motor care echipa în general bolizii de Formula 1, cutie de viteze automată şi punţi de Land Rover.
Maşina inscripţionată „ARO France” sau „ARO România” mai avea montat în spatele cabinei un rezorvor 300 de litri. Cu modificările aduse, maşina putea atinge viteza maximă de 250 km/h. Sarazel a participat cu acest 242 la „Raliul Islandei„ şi la „Raliul Faraonilor”, desfăşurat prin Deşertul Sahara, competiţii unde francezul a câştigat locul I.
Ulterior, Sarazel a mai pregătit un ARO, cu care, în 1983, a câştigat tot locul I la „Raliul Tunisiei”. Aceste raliuri câştigate erau o foarte bună reclamă pentru uzina ARO. Potrivit evidenţelor, după aceste competiţii uzina a exportat între anii 1984 – 1985 un număr de 4.500 de maşini în Franţa.
Tot în prima jumătate a anilor ’80, ARO 242 a participat la cel mai prestigios raliu, „Paris – Dakar”. Merită menţionat faptul că, la acest raliu, uzina nu a participat direct, ci doar importatorul ARO din Franţa, care a modificat în cursul anul 1983 două maşini (nr. înmatriculare 2742 VM 77 şi 2744 VM 77) astfel încât să facă faţă condiţiilor extreme din deşert.
Sub capotă, fiecare maşină avea montat un motor Chrysler V8 de 5,6 litri (250 – 300 CP) şi o transmisie automată cu 3 trepte.
În 1984 şi în 1985, ARO France a participat cu cele două echipaje la Raliul Paris – Dakar: Gérard Sarrazin (pilot) şi Gérard Trouble (copilot) şi, respectiv, Christian Avril (pilot) şi Pierre Rousseau (copilot) la raliu, însă, de fiecare dată, echipajele au fost nevoite să abandoneze cursa din cauza problemelor tehnice.
Dar iată care a fost evoluția bistrițenilor lor pe parcursul celor 12 etape:
30 decembrie 2021
Ban-Ștefan, reprezentând clubul Transilvania Rally Team, cu un Hummer modificat, cumpărat din Cehia, trec de probele tehnice și de testele covid. La fel și Buhai – Turdean, cu o Toyota Hillux, echipaj care reprezintă România dar nu are un club în spate.
1 ianuarie 2022
Au luat startul în prolog. Au terminat cei 19 km, pe locurile 34 și 36 din 46 la clasa lor, 71 și 74 la general auto din 88. Primul a fost Nasser Al-Attiyah, triplu învingător la Dakar, cu 16 raliuri câștigate în deșert. Pe doi, spaniolul Carlos Sainz, dublu câștigător de Campionat Mondial de raliuri iar pe 5 a fost Sebastian Loeb, cel mai de succes pilot de raliuri din toate timpurile, cu 9 titluri mondiale consecutive.
2 ianuarie 2022 – etapa 1
Ai noștri au terminat o primă etapă foarte grea. Bucla Ha’il-Ha’il a însumtat în total 514 km, din care 333 de km au fost de probă specială.
Cu o navigație extrem de dificilă, pentru cei 4 debutanți la fel ca pentru foarte mulți alți concurenți lucrurile s-au îngreunat și mai mult la căderea nopții. În Arabia Saudită, în această perioadă de an soarele apune undeva în jur de 17:30, și cum mașinile pornesc pe probă după motociclete și quaduri, multe echipaje de la categoriile auto, ssv și camioane parcurg mare parte din traseu pe întuneric. Ban a fost pe 75 și Buhai pe 82, după ce a spart o planetară.
3 ianuarie – Etapa a 2-a
Pe 3 ianuarie a fost programată o specială ceva mai rapidă, etapa Ha’il – Al Qaisumah măsoară în total 791.63 km, proba specială are 338.43 km cu multe dune sparte.
După ce ploile căzute în ultimele zile au inundat bivuacul din Al Artawiya, organizatorii au decis reconfigurarea etapei. Tudor și Iacob nu au mai avut probleme tehnice ca în prima etapă și mare parte din traseu au rulat împreună cu Mihai și Cheloo. Aceștia din urmăau pierdut mult timp din pricina unei defecțiuni tehnice. Au reușit să repare la lumina farurilor și să iasă cu bine din dunele de la final de probă. La final, Buhai – 72, Ban – 73!
4 ianuarie – Etapa a 3-a
Etapa 3 (4 ianuarie) este o buclă de 636,16 km, din care 255,31 km sunt de probă specială. A fost chiar o zi bună pentru Mihai și Cheloo. Nu au rămas blocați în dune ca în etapa precedentă, când au avut și ghinionul să se rupă cricul, și au făcut echipă bună cu Iacob și Tudor. Ban – 72, Buhai – 73.
5 ianuarie – Etapa a 4-a
Au trecut cu bine de cea mai lungă probă special, 465 km, din cei 707 km ai etapei. Al Qaisumah – Riyadh. Toți 4 au decis să nu forțeze, după ce au întâlnit pe traseu foarte multe mașini răsturnate.Ban – 61, Buhai – 60.
6 ianuarie – Etapa a 5-a
S-a concurat în prima dintre cele două bucle din apropierea capitalei Arabiei Saudite și au avut de parcurs 394,81 km de probă specială, cu navigatie dificilă, traversarea unui mic canion, dune și mulți kilometri prin văi nisipoase și rapide. Buhai a făcut pană, dar a rezolvat repede problema. Ban – 64, Buhai 65
7 ianuarie – etapa a 6-a
A doua buclă de lângă Riad. O probă specială de 347.57 km cu navigație dificilă, multă piatră, praf, dar și cu dune frumoase către final.
O probă specială terminată pe lumină și la finalul căreia ai noștri s-au bucurat că au terminat prima săptămână din cea de a 44-a ediție a Raliului Dakar!!!
8 ianuarie – zi de pauză
A fost sâmbătă, mecanicii au avut timp să lucreze în tihnă și s-au apucat de treabă chiar de vineri, cum băieții au reușit să ajungă mai devreme de pe proba specială. Cu forțe proaspete, toți sunt pregătiți de cea de a doua săptămână din Dakar
9 ianuarie – etapa a 7-a
Riad – Al Dawadimi – O probă specială de 401,74 km în care au fost cam de toate de la piatră multă, praf, dune, ueduri, la navigație foarte dificilă.
Duminică, în prima etapă din cea de a doua săptămână, ambele echipaje au fost nevoite să ia o decizie strategică, după ce au ajuns pe întuneric într-o zonă cu foarte multe urme și cu un waypoint foarte dificil de marcat. Au decis să continue. Și-au asumat timpul pierdut prin primirea penalizării, acesta fiind în realitate mai mic comparativ cu cât timp ar fi pierdut să găsească waypointul. Nu sunt singurii care au decis să facă asta, o parte luând această decizie chiar dacă au terminat proba pe lumină. Ban – 73, Buhai – 74
10 ianuarie – etapa a 8-a
Al Dawadimi – Wadi Ad-Dawasir, cea mai lungă zi din a doua săptămână! 830 de km, din care 394,90 km de probă specială.
Traseul se îngreunează foarte mult până ajung ei să îl parcurgă. Mai ales în zonele cu mult nisip, este dificil să mergi pe trasa ”ideală”, pentru că pe acolo deja au fost camioanele și nisipul este foarte afânat, sunt scoase pietre, coamele dunelor sunt rupte și tot așa. Avantajul lor a fost că au avut un ritm destul de bun, încât să termine de traversat secțiunea cu dune mai mari, când încă era lumină. Ban – 58, Buhai – 59, cele mai bune poziții din concurs!
11 ianuarie – etapa a 9-a
O zi care a măsurat în total 492 de km, din care 287 km de probă specială. A fost o etapa bună, cea mai variată probă specială de până acum. A fost multă piatră, praf, au fost traversări de ueduri și dune cu nisip fin, în care au găsit blocaje, dar au reușit să treacă fără să rămână prinși între dune. Au reușit să nu rămână în dune, au terminat ziua pe lumină. Ban – 61, Buhai – 60
12 ianuarie – etapa a 10-a
Wadi Ad-Dawasir Bisha, 374,52 km probă specială
Nu a fost o zi ușoară pentru Iacob și Tudor! Au fost nevoiți să se oprească cu 187 km înainte de finalul probei speciale, pentru că a cedat ambreiajul. Au petrecut mai bine de o oră încercând să îl repare. Au reparat un furtun, iar când au vrut să îl aerisească au constatat că mai era încă un furtun spart. Deși, echipajul Transilvania Rally Ria Team (Mihai Ban/Cheloo) a încercat să îi ajute, ambreiajul nu a putut fi reparat 100%, așa că s-au chinuit să ajungă la finiș. Din fericire, nu au mai fost dune în ultima parte din probă și au reușit să termine speciala în timp. Ban – 69, Buhai – 70
13 ianuarie – etapa a 11-a
O buclă în jurul bivuacului din Bisha. O zi cu 501 km, în care proba specială va măsura 345,64 km. Traseul este garnisit cu: mult praf, ueduri, canioane, dune fine, unele chiar de nivel 3, iarba camilei, dune mici dar dificil de traversat și evident că într-o zi atât de complexă nu puteau lipsi dunele sparte. Ban – 61, Buhai – 60.
14 ianuarie – etapa a 12-a
Epilogul Dakarului a avut doar 164 de kilometri de probă specială și s-a încheiat pe circuitul de Formula 1 din Jeddah. Mihai ban a fost pe 62, Buhai pe 64.
Ultimele comentarii