La aniversarea Formulei 1, Dorin Dobra mărturisește: Iubesc o doamnă ce tocmai a împlinit 70 de ani!

O doamnă costisitoare dar generoasă care, deși  strică programul din week-end-uri al familiei, îmi produce bucurii de câteva ori pe an.

Acum, când legendara Formulă 1 a împlinit 70 de ani de existență, devenim obligați (unii dintre noi) să ne explicăm aderența, susținerea, și chiar plăcerea cu care urmărim de ani la rând această competiție. Iar asta devine chiar necesar, mai ales din perspectiva celor ce nu pot sau nu au timp și răbdare, să înțeleagă marea încleștare dintre cele câteva mașini ce participă în curse. Roi de muște bâzâitoare, gașcă de nebuni ce se urmăresc unii pe alții, cârd de rațe ce se învârt într-una pe un circuit, toate aceste descrieri aparțin oricând celor ce nu au devenit pasionați de aparent necaptivanta întrecere de pe pistele mapamondului.

Voi încerca, din acest motiv, să ofer explicațiile necesare celor ce nu ne înțeleg, și totodată, motive de susținere pentru cei ca noi în dezbaterile cu primii; voi spune, de aceasta , că atuurile și implicațiile Formulei 1 se împart pe câteva paliere pe care am să încerc să le nuanțez:

Palierul Sportiv: din prisma sportivității, Formula 1, ca mai toate sporturile de astăzi, reprezintă atingerea limitelor superioare ale antrenamentului fizic, eleganței duelului și sportivității comportamentale. Piloții ating niveluri de antrenament și sportivitate demne de invidiat, fizic ei plasându-se ca medie a greutății puțin peste 70 de kg, la o înălțime medie în jurul lui 175 cm. Mental pregătirea lor e extrem de complexă, agilitatea și reactivitatea fiind calități care fac distincția dintre un mare campion și un pilot ce rezistă unul sau două sezoane în F1. Regulile duelurilor directe pe pistă sunt foarte precise, cei ce sunt pe trasa ideală având prioritate în curbă, cei ce îi urmăresc neavând dreptul de a intra în fața lor decât dacă au roata din față înaintea competitorului, care la rându-i nu are dreptul de a face mai mult de două schimbări de direcție pentru a nu se lăsa depășit. Iar regulile pot continua, ajungându-se la limite superioare ale eleganței și sportivității, astfel încât victoriile să fie ale celor merituoși, dar și corecți, aspect esențial la acest nivel.

Palierul Financiar: e cel ce nu ne apără pe noi, împătimiții, un weekend de cursă putând costa de la câteva sute de euro până la câteva mii, dar este cel care dovedește că nu suntem puțini. Audiența medie pe cursă se apropie de 100.000 de spectatori la circuit, și câteva zeci de milioane de telespectatori de casă. Asta ridică cifrele la 2 milioane de fani ce văd cursele în direct pe an, și la peste un miliard de telespectatori. De aici, direct proporționale sunt veniturile din bilete și drepturi de televiziune, astfel încât o e chipă de top, ca Ferrari sau Mercedes ajung la bugete de 500 de milioane de dolari. Adunate, Formula 1 învârte câteva miliarde de dolari pe an, ceea ce o face să fie în topul sumelor din sport, cu piloți și echipe ce ajung la o mie de angajați plătiți pe măsură.

Palierul Limitelor Fizicii Depășite: aici va trebui să precizez de la început că vor urma câteva detalii ce fac imposibil visul oricărui șofer de mașină uzuală că ar putea deveni pilot în F1; și asta pentru simplul motiv că la accelerări se ajunge la 4G, iar la decelerări până la 7G, ca să nu mai vorbim de cei 10G la un impact; toate acestea sunt limite pe care un om obișnuit, fie și antrenat nu le suportă fără să își piardă cunoștința..! iar capacitatea acestor mașini de a frâna în 150 de metri de la 330 de km la oră, de a livra 1000 de cai putere din 1600 cmc, de a nu zbura de la sol datorită unei aerodinamici flexibile și efectului Coandă, le fac niște capodopere de care un om obișnuit nici nu are voie să se apropie, darămite să le conducă! Căci nu e lucru mic să faci mai bine de 300 de km în nici două ore, pe un circuit cu cel puțin două viraje de mai bine de 1000, la temperaturi în frâne mai mari de 10000, iar în cauciucuri de mai mult de limita de fierbere…

Palierul Evoluțiilor Tehnice, palier de ale cărui rezultate beneficiem și noi în viața de zi cu zi, în mașinile noastre. Că vorbim de padelele de schimbat viteze din spatele volanului, de tehnica deformării controlate a caroseriei, de motoarele hibrid reîncărcabile din frecarea frânelor, de materialele ușoare din aripile mașinilor, de indicatoarele și butoanele de pe volan, de multe alte aspecte, toate acestea provin, sau au fost perfecționate în Formula 1. Astăzi, de exemplu, unitățile de înmagazinare a energiei kinetice sunt aplicate în monden, dar F1 recuperează și energia termică din motor, lucru probabil să apară pe viitor și la mașinile noastre. Dar cel mai impresionant exemplu de aplicare a tehnologiei în viața noastră este participarea marilor echipe din F1 în dezvoltarea ventilatoarelor necesare în pandemia COVID, prototipuri puse apoi la dispoziția firmelor în mod gratuit.

În felul acesta a ajuns Formula 1 să facă parte din viețile noastre, nu numai ale pasionaților, iar dacă argumentele mele v-au convins, să îi spunem cu toți cu drag:

LA MULȚI ANI, FORMULA 1, LA CEI 70 ÎMPLINIȚI!

Dorin Dobra

 

 | 309 vizualizări

Author: Adrian Linca

Share This Post On

Adaugă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *